Philips heeft een lastig eerste kwartaal achter de rug waarin de winst stevig omlaag ging. Het elektronicaconcern had last van lastige omstandigheden in met name China en Rusland.
Ook speelde mee dat een fabriek van medische apparatuur in de Verenigde Staten tijdelijk is stilgelegd, meldde het bedrijf dinsdag (pdf).
Philips haalde vorig kwartaal een nettowinst van 137 miljoen euro, tegen 162 miljoen euro in de eerste 3 maanden van 2013.
Die daling kwam zowel door slechtere operationele resultaten als door hogere kosten voor de lopende reorganisatie van het concern.
De omzet van Philips zakte in het eerste kwartaal door negatieve wisselkoerseffecten met bijna 5 procent tot 5,02 miljard euro. Zonder valuta-effecten bleef de omzet stabiel.
Bij de Healthcare-divisie stond behalve de omzet ook de winstgevendheid flink onder druk. Dat kwam deels doordat Philips een fabriek voor scanapparatuur in Cleveland vrijwillig heeft stilgelegd omdat onderzoek door de inspectiedienst FDA mogelijke problemen in het productieproces aan het licht heeft gebracht.
Vlakke omzet bij verlichting
Ook bij de verlichtingsdivisie nam de winstgevendheid af vergeleken met vorig jaar, zij het in veel mindere mate dan bij de medische tak. De verkopen waren daar vergelijkbaar met een jaar eerder, wisselkoerseffecten daargelaten. De consumententak wist als enige de omzet en de winst te verbeteren.
Philips-topman Frans van Houten herhaalde in een toelichting de verwachting dat 2014 een "uitdagend" jaar zal zijn. Hij handhaafde de doelen die het bedrijf heeft gesteld voor 2016.
Tegenvallende omzet
Analist Hans Slob van de Rabobank vindt de omzet tegenvallen. Exclusief wisselkoerseffecten hield Philips de omzet op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder. De markt rekende volgens Slob op 3 procent autonome groei. Met name het momentum in opkomende markten lijkt volgens de analist afgenomen.
Verder had Philips last van de eerder aangekondigde, tijdelijke sluiting van een Amerikaanse fabriek voor medische scanners. Het grootste risico daarbij is dat het bedrijf marktaandeel laat liggen. "Niet alle klanten zijn bereid een paar kwartalen te wachten", zei hij.
Philips had nog geen concrete informatie over de voorgenomen verkoop van Woox, het onderdeel waarin de af te stoten activiteiten op het gebied van audio- en videoapparatuur zijn ondergebracht. Eind januari liet het bedrijf weten Woox nog dit jaar van de hand te willen doen. "Het wordt een keer tijd", zei Slob. "Je ziet de onderliggende resultaten verslechteren."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl